søndag den 14. november 2010

Strandmalurt (Artemisia maritima)

Strandmalurt, det er en plante med masser af krudt. God mod næsten alt, men også et skrapt bekendtskab. Som ingrediens i kryddersnaps er den svaret på alle utålmodiges bønner. Den skal nemlig kun trække i nogle timer. Et rigtigt quick fix. Men det er nok ikke lige den bjæsk, der vinder folk for sagen, selvom den er - jeg kan ikke lade være med at skrive det - essensen af kryddersnaps.

Planten er grågrøn, nærmest sølvblank. Det er en flerårig urt. Den bliver op til knæhøj og vokser kystnært. Bladene er fligede/tungeformede. Den dufter bittert og smager endnu mere bittert.

På nordjysk siger vi, at malurten smager bjæsk (besk). Den type kryddersnaps, der laves på malurt, er med andre ord alle kryddersnapses moder. Det er dens navn,  alle de andre er kommet til at bære - i Nordjylland.

Planten er god mod utøj som bladlus, lopper og lus, og derfor god at komme i en madras, en hundekurv m.v. Den er god mod betændelse og feber. Endelig er den, som det mærkelig nok synes at være tilfældet for alle andre bjæskurter, god for fordøjelsen og mod depressioner.

Jeg har fundet et par recepter, men jeg må sige, at jeg er skeptisk, når Hans Lyngby Jepsen mener, at den skal trække i op til 2 døgn, og at der skal bruges op til 10 skud. Det samme gælder, når Stærup anbefaler en hel stængel uden rod til 1 flaske snaps. Glob skriver om trækketid på op til 5 døgn og uden videre, at man dækker kviste og blomster med snaps, for så at tynde op - eller at stikke 1-2 stængler i en hel flaske.

Al den stund, at jeg kun har fået forærende 1 skud, men så sandelig sanket på selveste Samsø, er det heller ikke realistisk for mig. Min velgører, Bjarne Preben Madsen, anbefaler 1 skud til 1 flaske snaps. Der tror jeg, efter at have smagt efter aftenen igennem, må være den rigtige, og at vi ikke skal tale døgn, men timer, som sagt.

Jeg brugte 1 kvist på 5 cm til en ½ flaske ren vodka, og her 8 timer senere, tror jeg at den er aldeles bitter nok for min smag. Jeg vil ikke risikere at blive en sur, gammel mand. Hvis den bliver for streng, kan man sikkert tynde sig ud af det. Den har fået en nydelig sart lysegrøn farve.

Jeg tror, den vil blive lidt rundere med tiden, så lidt lagring må nok komme på tale, hvis tålmodigheden rækker. Men der kan jo hurtig komme en lejlighed til at dryppe noget malurt i nogens bæger!
Posted by Picasa

6 kommentarer:

  1. Ak ja, nu er 2 år gået. Forleden tog jeg den sidste sjat, og nu smager det i hvert fald som toppen af bjæsk! Meget god. Selve opskriften er dermed bekræftet, men vil man have en mere besk smag, må man krydre og/eller lade trække længere (end de 8-10 timer). Lagringen har gjort den mere rund i smagen.

    SvarSlet
  2. Tak for tipsen med kun at putte en enkelt kvist i.
    Jeg er nybegynder, og vil naturligvis følge din vejledning.
    Mange hilsner fra Nybegynderen

    SvarSlet
    Svar
    1. God fornøjelse. Bjæsk er jo en smagssag; og det kan være, at du finder en anden dosering, men en lidt forsigtig fremgangsmåde anbefales, så man ikke overdoserer. Jeg har nu en urt i haven. Den skal stå solrigt og i lidt sandet jord, men trives helt fint. Jeg ved ikke hvor flot den er, men den er jo også en nytteplante frem for en prydplante.

      Slet
    2. Jeg har en malurt snaps på vodka der er trukket i ca 10dage med flere kviste i den har lagret i over år hvor meget skal den fortyndes for ikke at være giftige

      Slet
  3. Men hvor køber man så denne fortræffelige plante til sin have ??
    Jeg er bekendt med at den findes som "haveplante", men hos hvem ?? Vensligst svar direkte til e-mail... kjeld.hybel@gmail.com

    SvarSlet
  4. Haveplante???!!!
    Nej Planten tager smag efter den jor den gror i. Derfor er det ikke ligemeget hvor man plukker den. Så vil man være en fed doven mand så plant den i fed dovent havejord.
    Den skal som Bjarne Preben Madsen sikkert har gjort og som Glob beskriver (han og min far delte en flaske i køkkenet så de begge måtte lægges i seng) Den skal plukkes ved forårsjævndøgn ved roden af Besseer rev. Man kan med fordel lave tinktur (trækkes kun kort) og blande den med Tinktur lavet på peerikon så får den en smuk rød farve. Og å kommer det vanskelige spædes op med vodka og tilsmages.UHM!

    SvarSlet