mandag den 23. maj 2011

Grøn sandspringer (Cicindela campestris)

Her i lørdags listede jeg mig ind på dette metalgrønne par, mens det havde koncentrationen et andet sted. Jeg ved, det var indiskret, men jeg tog et billede - og hvad værre er; nu offentliggør jeg det på Internettet.
Men jeg synes altså, at parret havde valgt slagmarken med en sådan omhu, at scenariet fortjener lidt opmærksomhed og berømmelse. Det er låget på en gammeldags mælkespand - en mælkejunge - som sandspringerparret har sat sig på .
Det kommer der nok små sandspringeræg ud af. De bliver til larver, som sidder i et sandhul, og fanger, hvad der nu kommer forbi et par år, hvorefter larven bliver til insektet som så spiser andre insekter, når de ellers ikke parrer sig.
Så efter 2 år i sandkassen har det nok været rart med lidt fast grund under fødderne, når man sådan rigtig skal tage fat!
Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Send en kommentar