søndag den 7. august 2011

Struer Skibsværft

Struer Skibsværft er nu en saga blot. Selskabet bag er ophørt her i 2011. Bygningerne på havnen er revet ned for at give plads til nyt byggeri. Der ligger kun en stor bunke betonaffald tilbage - ellers er alt væk. En historie om en virksomhed, grundlagt i 1886 her i Struer, har dermed fundet sin slutning efter 125 år. [Se også artikel nr. 2 med rettelser på dette link].


En smuk septemberdag sidste år tog jeg et par billeder på og af Værftet (link til flere billeder). Her ved værftskajen var en af dets nybygninger fra året 1931 fortøjet pudsigt nok, også i sin skæbnetime, netop taget ud af aktiv drift den 01.09.2010.

"Den lille Venøfærge" var dengang sat til salg sammen med sin storesøster M/F Venøsund II, efter den nye, grimme stålfærge var kommet til på Venø Færgefart. Men i modsætning til Værftet, blev den lille bil- og passagerfærge heldigvis reddet og forblev på lokale hænder og på Venø.

Den 18.06.2011 blev M/F Venøsund således officielt overdraget til foreningen Venøsund Færgelaug. Foreningen skal stå for bevarelsen af Danmarks mindste og ældste bil- og passagerfærge. Se nærmere på Foreningens hjemmeside og meld dig ind - det håber jeg, du gør i den gode sags tjeneste! (Link).


Strandvejen 10 (ca.) omkring 1890 - Jens Laursens Skibsbyggeri. Jens Laursen er formentlig nummer 2 fra venstre. De er i gang med at kløve en stamme - nok mest for fotografens skyld, da de har søndagstøj på. Bemærk børneflokken til højre, hvor 4 drenge er i stadstøjet helt bestemt også for fotografens skyld - er det Anders Christian, Laurids, Johannes og Alfred?! Foto fra "Strejflys over Struer"
 
Tilbage til Skibsværftet. Det blev grundlagt af Skibsbygger Jens Laursen. Det var stadig indtil for få år siden delvis ejet af hans efterkommere. Han var 25 år, da han grundlagde sit skibsbyggeri på det, der nu er den inderste del af Strandvejen.

Virksomheden blev udvidet  med en maskinfabrik omkring 1920. Den lavede også egentligt entreprenørarbejde som vejbroer, havneanlæg (foruden Struer, i Thyborøn og Hobro og formentlig flere steder, jeg ikke kender til).

Et par fiskerbåde på bedding - er det midt i 1950'erne? Postkort fra http://www.jiv.dk/

Da Jens Laursen døde i 1932 var sønnerne Anders Christian og Laurids allerede kompagnoner og 2 andre sønner kom da til; Johannes og Alfred.

Flytningen fra Strandvejen til kajen ved Fiskerihavnen må vel senest være sket i forbindelse med byggeriet af "Brobuerne" til Thybanen langs Havnen omkring 1920. Mon ikke Værftet var med til dette byggeri?

Der er bygget en mængde skibe her - over 100 - deriblandt altså M/F Venøsund fra 1931. Jeg har desværre ikke nærmere oplysninger - håber der er nogen, der kan hjælpe med oplysninger? I 1977 blev virksomheden omdannet til et aktieselskab og fik formentlig da ejere uden for familiekredsen. De sidste reparationer er formetlig sket omkring 2005-2006 og sidste nybygninger må være måske 10 år tilbage. Senest har alene maskinfabriksdelen været aktiv som underleverandør til vindmølleindustrien.


Struer Havn begyndelsen af 1970'erne med et skib på bedding - postkort fra http://www.jiv.dk/
 

Her lige efter tæppefald kan man godt blive lidt nervøs for, om en for Struer så markant virksomhed, er ved at gå helt i glemmebogen. Den har trods alt været et vartegn for byen i over 100 år. Den har været mange familiers levebrød, da der var flest, beskæftigede Værftet op mod hundrede mand.

Som det ses, er mine efterretninger få og små. Jeg håber at høre fra nogen, der kender historien, så den kan blive skrevet mere komplet. Skriv en kommentar nedenfor eller mail mig på karstenhjorth@gmail.com - på forhånd tak.


Ophalerbeddingen og værkstedshuse september 2010


4 kommentarer:

  1. Ved nærmere undersøgelser, jeg har talt med Søren Laursen, viser det sig, at der er to fejl mindst i ovenstående artikel. Der er bygget næsten 500 nybygninger over tiden for det første. For det andet er Søren ikke efterkommer til grundlæggeren, Jens Laursen. Han er derimod barnebarn efter en anden Jens Laursen, og søn af Einar Laursen, hvilken familie købte Værftet i 1963 fra grundlæggeren, Jens Laursens 4 sønner. Beklager forvirringen. Der kommer en berigtigelse i en ny artikel.

    SvarSlet
  2. Jeg var maskinlærling der i 1960-1965, og det var ikke bare en maskinværksted,men også en motorfabrik der fremstillede små motorer til små fiskebåde, jeg har ikke nogen anelse om hvor store de var,men de var ikke så store.Jeg tror det var fra engang i 1930 er. Jeg ved det fordi vi fyrede med de gamle støbemodeller der var af træ, og det var i ca.1961 Venlig hilsen Jørgen Lindstrøm.

    SvarSlet
  3. I Nordvestjysk Fjordkultur arbejder vi p.t. på en plan, som skal medvirk til bevarelse og udnyttelse af de potentialer, som dels ligger i at skabe rammer for aktiviteter og liv på Struer Havn til glæde for lokalbefolkningen, turister og erhverv.
    se mere på vores hjemmeside og besøg os på vores klubaften hver tirsdag fra kl. 19. i pakhuset på Havnevej 6, i Struer. www.nordvestjyskfjordkultur.dk

    SvarSlet
  4. Jeg har fra den nuværende ejer af E.659, bygget på værftet i 1959 til Tage Houborg, Esbjerg, solgt til Torsten Christensen i Hirtshals i 1986 (Nu HG.10 Anette Rosenkilde), i 1988 udtaget af fiskeri og solgt til England fået det spørgsmål, om nogen ligger inde med billeder, historisk materiale m.v. om kutteren, som den nye ejer kunne få adgang til.
    Jeg har på en liste, der er tilgængelig hos finmus i Esbjerg fundet ovennævnte informationer.
    Den nuværende ejer hentede i foråret 2014 kutteren på Orkneyøerne og benytter den nu til chartersejlads på Mallorca.
    Kontakt mig gerne på e-mail: kasserer@ts-skib.dk.
    Med venlig hilsen
    Egon Hansen
    Kasserer og webmaster i Træskibs Sammenslutninhgen

    SvarSlet