søndag den 29. maj 2011

Maj-gøgeurt (Dactylorhiza majalis)


For en god uges tid siden kom vi forbi denne eng på Thyholm. Den var fyldt med maj-gøgeurter. Da orkidéer er fredede i Danmark - og sjældne - får I ikke adressen, selvom maj-gøgeurten vist ikke er særlig truet. Jeg er nu lidt ærgerlig ved ikke at have fået taget et bedre billede, men det her er omvendt taget fuldt legalt fra offentlig vej.

Gøgeurterne her på engen så ud til at trives fint - der var mange. Det er stauder, som lever i symbiose med en svamp nede ved rødderne. Svampen "tygger" mineraler og næringsstoffer til gøgeurten og får omvendt sin næring fra gøgeurten. Faktisk skulle orkidéen kunne leve under jorden - uden sollys - i et par år takket være hjælp fra sin svampemakker.

Ellers synes jeg, at botanikeren Linné havde en fin humor. Han kaldte denne fine slægt af blomster, på grund af en fysisk lighed ved plantens rodknolde med testikler for - på græsk - orchis (TESTIKLER).

Posted by Picasa

1 kommentar:

  1. Så flot Gøgeurt står der på engen - jeg fandt nogen selvsåede små løgplanter på sommerhusgrunden sidste år - jeg har pejlet mig frem til at det er gøgeurt, men ikke hvilken art. Når den dukker op på min blog, så kan det være du genkender den og kan hjælpe mig med navnet på den. Jeg kan godt lide at have vilde planter i haven blandt de traditionelle havestauder.
    Hilsen Berit fra Irishaven

    SvarSlet