søndag den 31. marts 2013

Digesvalehuller


Her på den nyeste flade på klinten ved Lyby Strand talte jeg ca. 75 redehuller efter digesvalen på en juli-aften i fjor. Digesvalen (Riparia riparia) er vist rimeligt almindelig overalt i Danmark, og jeg har intet særligt at melde derom - udover, at svalen synes at foretrække det mest lodrette snit og den hårdeste del af klinten. Ingen vand, der løber ind. Godt, solidt byggemateriale. Ingen mudderstrømme, der dækker indflyvningshullet og måske vigtigst; ingen ubudne gæster kommer kravlende og forstyrrer familieidyllen inde i hulen. Det er vel simpel logik for digesvaler?




Det er den lille svale - den mindste i Danmark - den med stumpet hale og en lidt "haltende" flugt. Jeg har desværre ikke ordentlige billeder af fuglen. Måske lykkes det her fra maj, hvor den vender tilbage. Den kommer for at sætte et par kuld på vingerne pr. par, inden det går retur til september.

Der er vel 4 æg pr. rede, og de 75 par skulle så kunne blive til en 3-400 stykker over én sommer. Redehullerne er meget dybe, dybere end en armslængde, synes jeg at kunne huske fra min barndomstid. Jeg skal selvfølgelig nok holde nallerne fra dem i min nu høje alder!
Posted by Picasa

1 kommentar:

  1. Jeg kom bare lige forbi.
    Godt billede.
    75 redehuller. Det er godt nok mange.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet