søndag den 16. september 2018

Blå cirkel

Minretssag.dk og min bare...
Jeg har undgået Coops butikker på det sidste. Jeg tror, det er min underbevidsthed, der søger at skåne mig for stærk sindsbevægelse. Ubevidst sørger den for, at jeg ikke møder endnu en blå cirkel. Jeg har nu aldrig brudt mig om det mærke kaffe, men nu forbinder jeg det også med noget rigtig træls. Nemlig endnu en af de digitale dumheder, man har købt i blinde og sluppet løs på folk: Domstolsstyrelsens digitale sagsportal.

Først har man flyttet domstolene væk fra folk, så antallet af civile sager er styrtdykket - og man kan tvivle på, om folk kan få deres ret i det system. Det fik i hvert fald antallet af civile sager i den 'nye' Holstebro Retskreds til at falde med 50 %.

Nu kommer så den den næste hurdle; Domstolsstyrelsen digitale sagsportal! Det skal nok få has på endnu en stor haps af de civile sager, og til sidst kan man måske lukke hele systemet ned. Så meget for access to justice.

Svartiderne er så groteske, og funktionaliteten så dårlig, at man bogstaveligt talt er hensat til dengang man hørte pivlyde fra et 56k telefonmodem i timevis. Har man virkelig den opfattelse, at det her er godt nok til at sætte i drift i hele landet? Det er tydeligt, at det ikke er praktiskere fra denne side af systemet, der har testet og godkendt det. 

Ideen er jo nok også kun at flytte arbejde væk fra domstolene og spare penge ved at lægge det ud til advokaterne. Her kan vi, advokaterne, så for klienternes penge - hvis de overhovedet tør føre civile sager mere - sidde og kigge på en blå cirkel, der cirkler rundt, hver gang, man skal foretage sig noget.

Det tager grotesk lang tid at blade sig ind gennemskærmbillederne til den ting, man vil gøre i en verserende sag. Overblikket er ringe, og pludselig og uden varsel er ens session udløbet og arbejdet går tabt - helt uden varsel; og man må logge på igen med sit NemID og starte forfra - igen for klienternes penge.

Jeg har lovet mig selv kun at opleve denne frustration over et tydeligt allerede forældet og datamæssigt voldsomt underdimensioneret system så sjældent som muligt. Jeg logger derfor kun på en gang om ugen og bagefter skal jeg lige køle af så frustrationerne ikke går ud over den første den bedste. Det er bedst om fredagen, hvor udsigten til en fredagsøl og weekend kan dæmpe de hårde følelser en smule.

Læg så dertil, at upload af dokumenter skal ske ét for et og skannet hver for sig, hvilket er voldsomt arbejdstungt i min og mine kollegers ende af sagen. Før kunne kopimaskinen og et frimærke klare det med det vuns. Det er rigtig ringe, og det skal nok få flere til at opgive at føre retssager, og så må de jo løse deres tvister på en anden måde - når access to justice skal ske gennem en digital flaskehals med en blå cirkel i evig rotation.

Jeg har Otis Redding i tankerne mens jeg sidder der og ser cirklen gå rund; hører for mit indre øre  Sittin' on the Dock of the Bay. Men Otis har i det mindste en interessant udsigt over bugten med tidevand og skibe, mens hans spilder tiden - jeg ser bare ind i en f....... blå cirkel. Altså indtil systemet smider mig af og påstår, min session er udløbet helt uden varsel. Det hedder vist at sidde med uforrettet sag...

I'm just come sittin' on the dock of the bay
Watchin' the tide roll away
I'm sittin' on the dock of the bay, wastin' time
Looks like nothin's gonna change
Everything seems to stay the same...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar