tirsdag den 28. september 2010

Takvinger

Nældens takvinge (Aglais urticae)



Forrige søndag var det - som i dag tirsdag - et helt vidunderligt sensommervejr. På min lille runde ved sommerhuset, hvor vi tilbragte weekenden, var det som en sommerdag med varme, blomster i fuldt flor og insekter. Der var blandt andet 2 sommerfugle, åbenbart begge af takvingefamilien.

Jeg ved nu ikke meget om insekter, så jeg har slået op i Gyldendals guide til danske insekter. Men sommerfugle er da smukke - og lidt overraskende at finde 2 så sent på året.

Den her er åbenbart en stand-sommerfugl. Den overvintrer i tørre kolde rum og går i gang tidligt i foråret med at stifte familie. Æggene lægges på nælder i én koloni, og der klumper larverne sammen og æder af nældebladene inden de forpuppes og bliver til det færdige insekt.

Admiral (Vanessa atalanta)
Admiralen er også af takvingefamilien - som jeg bilder mig ind, man også kan se på vingekanterne. Den er åbenbart en træk-sommerfugl. Den kommer flyvende i flokke sydfra om foråret. Den bruger også nælden som børnehave, men sætter sine æg enkeltvis. De kan åbenbart nå 2 kuld. Der kan være rigtig mange i sensommeren, men de trækker sydpå, når det bliver for koldt.
Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Send en kommentar