søndag den 26. september 2010

Mette Kathrine Christensen f. Sørensdatter


Denne rare dame er min tipoldemor - min mormors mormor, tror jeg nok. Jeg ved ikke meget om hende, jeg vil tro billedet er taget i hendes hjem (lyset fra vinduet er dækket nødtørftig med et klæde) mellem 1910 og 1920.

Hun sidder i sin kurvestol med varmetæppe om sig med et mildt og venligt udtryk og ansigtstræk, der vidner om et levet liv i nøjsomhed og fuldt af arbejde. I kirkebogen for Tranum fandt jeg min mormor Ottomines forældre, Sofie Marie Kristensen, der var gift med Jens Kristian Kristensen og på det tidspunkt hjemmehørende i Melkær. Sofie Marie var 30 år, da hun blev mor til Ottomine den 08.02.1906.

Går man så 30 år tilbage i Kirkebogen (opslag 133 1864-1883) under fødte piger ("kvindekjøn"), fandt jeg Sofie Maries fødselsdato, 14.07.1875 - efternavnet var det samme, dog stavet Christensen, og derfor måske alligevel ikke det samme?

Sofie Maries forældre var gårdmand Lars Christensen og så damen på billedet; Mette Kathrine Sørensen af Melkjær. Moders alder var 36 år. Går man så 36 år baglæns i Kirkebogen finder man - og her er det altså svært for mig at tyde præstens håndskrift, men jeg tror nu nok, at det er rigtigt - Mette Kathrine Sørens Datter under fødte Kvindekjøn (opslag 54 1836-1863), født den 22.02.1839.

Hun blev døbt i kirken (Tranum) 17.03.1839. Hendes forældre - mine tiptipoldeforældre Søren Pedersøn, Gårdejer i Bækken (?) og Mette Marie.

Her er desværre ingen data om mors alder ved fødslen, så nu bliver det straks sværere, at finde længere tilbage, end disse ca. 200 år, men muligheden er der med en Kirkebog, der går tilbage til 1687 - hvis ellers forfædrene har holdt sig i sognet...ellers bliver det endnu sværere.
Posted by Picasa

2 kommentarer:

  1. Sjovt nok, mine forfædre på min fars side stammer også fra Tranum (Underlien), dog udvandrede min tipoldefar i 1837 til Øland.

    SvarSlet
  2. Hej Anette
    Øland, det er jo lidt af et spring. Mon ikke vi ender med at komme i familie?

    SvarSlet