søndag den 9. januar 2011

Dompap (Pyrrhula pyrrhula)

Forrige søndag strålede solen, i modsætning til i dag. I rørskovene langs den tilfrosne Kilen strålede også denne her dompap, som jeg desværre ikke kunne komme tæt på. Den er da vist også ret sky.

Det er en han med dens flotte orangerøde bryst. Hunnen er mindre farverig. Dompappen ser lidt nuttet ud med det korte og kraftige næb. I en af mine fuglebøger står der, at den kan kendes i flugten på sin hvide overgump - men nok om Casper Christensen!

Jeg har lige hørt efter på min fuglestemme CD, hvordan den lyder. Det vil man ikke lægge videre mærke til, hvis man ikke lige vidste, det var den. En 2-3 "hyej-hyej" er, hvad det kan blive til.

Der står i fuglebogen, at hannens sang høres sjældent og består af "en vidtløftig kvidren uden tydelige fraser" (det er jo ret menneskeligt, men her dog langt fra sjældent!).

En meget flot fugl er den til gengæld.

1 kommentar:

  1. De andre i familien undrede sig over hvad jeg sad og grinte højt af....det var din bemærkning om Hr. Christensen og så den om den menneskelige kvidren. Jeg føler mig vist lidt truffet på den sidste karakteristik (smiler stort).
    Hyggeligt og sjovt at følge din blog - og så bliver jeg jo også lidt klogere på nogen af de ting du fortæller om.
    Hilsen Berit fra Irishaven

    SvarSlet