lørdag den 1. oktober 2011

Rødhovedet kardinalbille (Pyrochroa serraticornis)

I jagten på højere seertal har jeg påny valgt at forfalde til rene paparazzifotos. Jeg har før bragt voldsomme billeder af et grønt sandspringerpar i en meget privat situation. Med dette rødhovede par forventer jeg et foreløbigt klimax.


Min datter siger i hvert fald, at det er barnligt, så mon ikke succesen er hjemme?

Jeg ville formentlig kunne sælge billedet for en formue til Interfloras kampangne om 'husk hvad blomster kan gøre', men man skal jo heller ikke gøre alt til usselt mammon. Jeg lader i stedet billedet kommer min trofaste læserskare til bedste.

Kardinalbille - tja; men ikke et ord om skandalerne i den katolske kirke skal der lyde her, men lidt from ser den da ud i dens skarlagenrøde dragt.

Nå, men de mere kedelige fakta er, at billerne  klækkes fra puppen i det tidlige forår. De lever det søde liv med nektar og andet sødt blomsterguf. Efter parringen i forsommeren, lægger hunnen en større mængde æg i rådne træer. Her, bag barken, terroriserer laverne alle de andre insekter i et par år og lever af dem. Så forpupper de sig efter 2 vintre og springer ud til foråret, hvor kardinalerne lader sig smede i hymens lænker i en blomsterseng.

Måske nogen kan fortælle, hvad dens latinske navn betyder? Cornis må være noget med horn,men resten?
Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Send en kommentar