tirsdag den 16. oktober 2012

"SMS" år 1910 (Østerild 1)

Postkort fra fotograf Gram, Thisted - prospekt fra Østerild
Kære Marie
Vil du ikke nok være saa god at sende mine Galoscer, som jeg glemte hos dig med eders Mælkekusk om han saa vil give dem til vor Mælkekusk som er Jens Nielsen fra Kløv, og jeg saa kan faa dem endda paa Mandag, saa skal vi til Skinnerup med Eftermiddagstoget og jeg vil gerne have dem paa.
Kærlig hilsen til jer alle fra Katrine (...)



Det er ikke pænt at læse andre folks post, men interessant.

Korte beskeder sender vi i endeløse datakæder fra vore smartphones på en ganske ucharmerende måde som regel kun pyntet med de allestedsnærværende smileys. På tværs af tiden er der en konstant i indholdet, som eksemplet illustrerer på bedste vis - forskellen er den personlige indpakning af budskabet og fraværet af smiley'en lige efter det med gerne at ville have galocherne på i toget. :-)

Jeg er dybt fascineret af gamle postkort - af historierne, de fortæller - det sagte og det usagte - gennem den komprimerede sammensætning af motiv, tekst, skrift, firmærker og stempel. Jeg mener egentlig at kunne finde en smule menneskeligt nærvær, som i sig selv er ubetalelig.

Jeg har af en ven fået en stak gamle postkort med afsender/adressat i Østerild og i en bestemt familie, og dem kommer der flere af her på bloggen.

Dette første, om de glemte galocher, kan jeg ikke tidsfæste nærmere, end at Østerild ser meget gammel ud. Jeg tror det er fra ca. 1910. Fotograf Gram løste borgerbrev i Thisted i 1898 og drev atelier frem til ca. 1940.

Bemærk kanen med heste foran kirken.

Desværre ikke brugt postalt - måske mælkekusken også klarede det?

Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Send en kommentar