søndag den 14. oktober 2012

Oktoberoplevelser

Hvad får man egentlig tiden til at gå med derude i Udkantsdanmark, tænker man sikkert fra mere centralt hold. Eller - det tænker jeg nu nærmest, de ikke gør. De har helt sikkert for travlt med alle de kulturelle tilbud, til at tænke på andet eller andre for den sags skyld. Men de skal naturligvis ikke snydes for svaret, når de nu næsten har spurgt, og hvis man ikke svarer, når man ikke er blevet spurgt, så risikerer man jo, de ikke spørger en anden gang!

Efter at have set udstillingen "Krøyer i Europa" ovre i København i det tidlige forår på den Hirschsprungske, har jeg interesseret mig mere for kunstneren. Jeg skulle derfor naturligvis se filmen Marie Køyer og glædede mig til det. Jeg blev imidlertid slemt skuffet, som man kan læse et andet sted her på bloggen. Når man hiver virkelige personer ud og laver fiktion om dem posthumt, så skal man opføre sig ordentligt med dem! Jeg brød mig ikke om den.

Nå, men det gik tirsdag aften med i begyndelsen af oktober, nede i Danmarks, og formentlig verdens bedste, og hyggeligste biograf "Apollon" (se www.1148.dk). Dejligt bar-miljø, fin restaurant og 3 sale med alt det nyeste teknik i billede og lyd. Premierefilm i mængder. Prøv den! Tro mig, I har ikke haft en ordentlig biografoplevelse, før Apollon.

Allerede torsdag den 4. oktober var den gal igen og vi måtte forlade B&O fjernsynet og den bløde sofa. Den tidligere vinder af Dansk Melodi Grand Prix, Malene Mortensen, der efter en 24. og sidste -plads på Malta i 2002, har slået sig på melodisk jazz, spillede på Musikskolen. Og ganske gratis - "Struer Går Live" har fri entre hver den første torsdag i måneden - alt sponsoreret af godt 60 sponsorer.

Malene Mortensen
Malene Mortensen, en myre og en filtercigaret
(Foto: www.myspace.com/malenemortensen)
Et rigtig fint og hyggeligt arrangement med kolde fad, varm kaffe og kage og et meget varieret musiktilbud - denne gang altså jazz. Ikke mit hof normalt, men hun var sød og charmerende og bandet meget dygtige. En meget fin oplevelse. Jeg tør ikke kopiere billederne fra hendes myspace, men et enkelt eksempel, måske kan I kende hende (og stolen)? Ret vovet promotion billede, må man sige - og der er flere.


Hun spiller på Knudsens i Holstebro den 27. oktober (men her er det ikke gratis!). Malene har lave 5-6 plader og har arbejdet med NHØP, Chris Minh Doky. En rigtig jazzdiva, og en god stemning i lokalet; en ældre dame ved vort bord delte Bugles rundt fra en pose, der havde været åben før, og en tilflytter fra Aarhus beklagede sig over de mange kulturelle tilbud her i Udkanten, som han fandt helt stressende.

I hvert fald formåede hun at skabe en koncert, man kun kunne blive glad og tilfreds af at overvære. Den 1. november har Struer Går Live gospel på programmet kl. 20 på Musikskolen - Gratis!

Fredag var med ikke så lidt stress og jag, da Advokatforeningen i Holstebro holdt møde på Svinkløv Badehotel allerede kl. 15, hvor vi lærte om grønne, gule, røde og blå personligheder mens vi spiste den berømte valnøddelagkage til eftermiddagskaffen. Salget var steget, siden DR2-portrættet af badehotellet, fra ca. 8.000 stk. på en sæson til nu 13.000, fortalte Lise Emborg, senere før den absolut udsøgte middag.

Udsigten fra værelse 20 over Jammerbugten lørdag morgen den 6. oktober 2012
Det krævede en del alkohol før, Deres udsendte lagde sig til ro i det lange træhus (Danmarks Største) i  et dobbeltværelse med håndvask (med en varm hane til venstre og en kold til højre). Udsigten var til gengæld flot ud over min elskede Jammerbugt mod nord. Til morgenbordet sagde John kun disse ord til mig; "Det var fand'me en dårlig ide, vi sku' tømme alle de Fur-øl". Næste møde i Advokatforeningen på Svinkløv blev booket til første fredag i oktober 2014 - 2013 var optaget allerede - glæder mig så til om 2 år.

Fra kælderen og vinhuset Albert Sounit
Så var der vinsmagning på restaurant "Under Klippen" torsdag med Knud Kjellerup fra Maison Albert Sounit, hvor der var rigelige smagsprøver på den liflige bourgogne fra den endnu lidt upåagtede del Côte Chalonnaise, lidt syd for Côte de Beaune, der er mere kendt. Vi har nydt godt af Albert Sounits meget gode og billige kvalitetsvine med navne som Rully, Mercurey, Givry og Montagny. min gamle chef Søren smith Knudsen var medejer af vinhuset indtil sin død og mit firmas logo har fortsat samme font som Albert Sounit på crémant-etiketterne.

Især hvidvinene er fænomenale og i høj, høj kvalitet. Rødvin fra Bourgogne synes jeg derimod ofte er en kende tynde til tungere mad som oksesteg m.v. De er næsten bedst alene. Allerbedst er nu deres crémanter, navnlig synes jeg "Blanc de Noirs", som fås for kr. 145, og er bedre end de mere kendte champagner. Se mere på http://www.albert-sounit.fr/accueil.htm

Så blev det fredag, hvor jeg desværre ikke nåede åbningen af Struer Museums nye udstilling i anledning af Elværkets 100 års jubilæum, men jeg nåede næsten til aftalt tid at spise på Schous sammen min hustru og naboen, og derfra drog vi i Folkets Hus til Sys Bjerre-koncert. Folkets hus er et lille men nyt og godt koncerthus med plads til 250 til siddekoncerter og vel 600 til ståkoncerter. De senere år har her været ret bemærkelsesværdig aktivitet. I fjor startede Volbeat deres danmarksturné her - og de akustiske forhold er helt perfekte ligesom lokalerne er som bygget til gode koncertoplevelser.

Folkets Hus, Struer, opført 2005
Det blev en hyggelig koncert med en veloplagt Sys Bjerre i vores dejlige moderne, og hyggelige koncerthus. Hun medbragte hånddekorerede låg til leverpostejbakker som merchandice og de gik som varmt brød. Senere efter et par bar-besøg med eksotiske æblekageshots på FA Bar (20 for en hund!) traf vi på Sys på Den Glade Pingvin. Sart og sej fik jeg sagt og tak naturligvis. Hun er klog at lytte på mellem numrene - og Anne Linnets "Tabt Mit Hjerte", sang hun så rørende, at man tabte sit hjerte, selvom Sys Bjerres tekster er lidt små i snittet.


Ja, så meget sker der jo heller ikke i Udkantsdanmark, men vælge og vrage er vi da nødt til her i Struer. I aften har jeg valgt ikke at gå til foredrag på museet, og den 31. oktober har jeg måtte forære mine billetter til Mich Øgendahls ekstraforestilling i Folkets Hus væk. Jeg har også fravalgt koncerter den 25. oktober, men ekstraforestillingen med Bruce Guthro den 23. oktober skal jeg med til. Hvorimod På Slaget 12 og Mathilde Falch og Alphabeat, da må jeg nok stå af, og Hans Theessink & Terry Evans-koncerten i Folk Club '95 er udsolgt, så den er desværreudelukket, men Jethro Tull den 23. november skal vi med til etc. Der er mange flere kulturtilbud og her er Gimsinghoveds udstillinger og koncerter slet ikke nævnt.

Ja, det er egentlig utroligt, men vi i Udkantsdanmark har nok at gøre med at holde trit med alle de kulturelle tilbud.Pyha, altså!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar