lørdag den 20. oktober 2012

Mosepors (Myrica gale)

Nyplukkede topskud dækkes med Klar Brøndum - fyld helt op!
Julen nærmer sig. Jeg glæder mig. Ikke så meget til jul, men på grund af de tilstundene julefrokoster. En god frokost med rugbrød og - senere - fint brød, med lunt og med koldt, det højtbelagt og oste - ikke mindst den gamle stinker med fedtegrever, løg, sky og brun rom - og ikke at forglemme; øl og snaps. Det er for mig den højeste nydelse rent kulturelt m.h.t. lejlighedsmad og -drikke, man kan komme ud for. Slow-food, der kræver godt samvær og som giver godt samvær. Men vær beredt! Til julefrokosten skal man møde veludrustet op - og det kræver planlægning. Denne plan startede den 4 juli.

Da drog jeg nemlig med min søde datter til bunden af Kilen ved Kjærgaards Mølle. Her er der en sand plantage af mosepors på vandrestien ind mod Struer. Der er mega-meget, så jeg tør godt prisgive stedet til andre kryddersnapsebryggere. Ikke mindst de stakkels sjællændere, for hvilke mosepors er en sjælden plante - her er med sikkerhed nok til de tørstende horder fra den golde ø.

          Katrine plukker topskud ved Kjærgaards Mølle den 4. juli 



Jeg har næppe fundet de vises sten, hvad angår kryddersnaps - langtfra. Når man læser Glob, Lyngby Jepsen (den bedste efter min mening) eller en af de mange nye snapsebryggere, har de alle meget nøjagtige anvisninger og recepter (det er jo et lægemiddel)! Men hvor vanskeligt kan det være?! Jeg vil sige tro dem ikke, men prøv - eller måske rettere; faml - dig frem! Øvelse gør mester, og vejen dertil er meget behagelig, brolagt med prototyper som den jo er.

Det hele handler om smag, botanik og din ide. Resten må du fortælle, andre vil sige prale med, under indtagelsen af slow food'en til jul, påske, pinse, eller på søndag. Det er simpelhen dit bidrag til den gode stemning ved den DANSKE (okay og svenske, eller nordiske) specialitet frokostbordet. Det virker på den måde, at du fortæller, de beundrer smager og smager og anerkender forhåbentlig det gode projekt - i hvert fald bliver stemningen helt automatisk bedre og bedre efterhånden som smagningen skrider frem. Du må sørge for at kadancen er passende! Det anbefales dog at lade de værste skrøner ligge, indtil man er fremme ved osten og den brune rom - her vil de fleste være tilbøjelige til at sluge alt råt (selv meget gammel ost).

Topskud fra mosepors - skyl grundigt og slyng dem helt tørre (% skal holdes oppe)

Dækkes med klar Brøndum - og allerede efter et par dage er farven knap så intens grøn

Filtrering 20. oktober  - en hel karaffel KRAFTIG ekstrakt

Nu begynder den interessanteste del af projektet: Smagning og tynding til passende styrke. Jeg tror, den her skal tyndes 4-5 gange, men gå forsigtigt frem: Er det først for tyndt, er skaden sket! Man kan selvfølgelig også udstykke i mindre portioner så ikke hele projektet går i vasken.

En god og bitter bjæsk, der går til det hele, med en flot lysbrun, whiskyagtig farve. Porse skulle være god mod en række lidelser - og jeg vil nøjes med at sige, ingen nævnt ingen glemt! Den er også god i øl - køb Thisted Bryghus' Porsebryg - den er eminent!

God fornøjelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar