mandag den 5. januar 2015

Nytår

Istapper på Odby Klint 28.12.2014
Dette er ikke en nytårstale, men et ønske til alt og alle om at få det bedste ud af 2015.

Samtidigen lille opfordring til at gøre en lille status for sig selv; om man kan sige dét om 2014 - at man fik det bedste ud af det. Det gør nok målsætningen for 2015 lidt mere klar for de fleste; for mig selv i hvert fald. Det skal ikke lyde som en beklagelse, men som en opfordring til at gøre mere, af det bedste for det bedste.

Jeg har som sædvanligt en masse projekter kørende. Læse, tegne, skrive, fotografere og gerne male og løbe en tur i ny og næ, og så skal man lige passe sit arbejde, som jeg også går en hel del op i. Tiden slår derfor ikke helt til, til alle disse projekter ved siden af. Men lidt nåede jeg da i 2014.

Jeg er rigtig glad for de mange besøg her på bloggen, der snart runder 150.000 sidevisninger i alt. I de sidste 4 år har den registreret godt 20.000 unikke besøg - 5000 om året. Det er jeg stolt over. Jeg har i årets løb fået rigtig god respons på mangt og meget - tak for mails, og tak for materiale, jeg har fået tilsendt.

Noget af det forsømte har været opfølgning på recepter på bjæsk. Bag kulisserne har der imidlertid været arbejdet hårdt med sagerne - og over julen er forskellige produkter afprøvet på vore gæster - som sædvanligt med større og mindre succes. Nye recepter er på vej. Jeg har i årets løb haft fornøjelsen af at få gode råd og teste andre kryddersnapsefans' gode sager. Juleferien har bud på oprydning i diverse gamle essenser - i det omfang, man ikke har skullet ud at køre i hvert fald!

Jeg har fået forærende en meget gammel kogebog - "Oldemors Kogebog" - med interessante retter som kråsesuppe og lungetærte m.m. Efterhånden som testene af disse interessante hedengangne retter løber af stablen vil jeg offentliggøre opskrifterne så disse gode, gamle retter kan få en renaissance. Jeg har allerede genfundet det herlige ord "kryste" i en opskrift på grønlangkål - det genlød fra en fjern barndom.

Mit "døbefontsprojekt" er løbet lidt af med mig. Min hustru har klart tilkendegivet, at så meget suppe kan man heller ikke koge på det søm, men alligevel! Det har givet nye pennevenner rundt omkring, bl.a. i England, men nu skal det snart sluttes af med lidt korstogs- og ridderberetninger, men jeg er bange for, at hende modergudinden - Sheela na Gig - vil kræve et par afsnit mere, for hun ser ud til at være mange steder og med i det hele, men det er vel også en modergudindes opgave!

Jeg har også fotograferet istiden flere steder, og lurer på lidt historier om det og geologi, som jeg ikke har forstand på, men interesse i. Billedet med istapperne er fra en istidsaflejring - tro det eller ej. Jeg har i anledningen af planer om radioaktivt slutdepot her på Strueregnen læst GEUS' rapport om seismisk aktivitet - jordskælv - der er mest fremtrædende netop her i nordvest med et kæmpeskælv i 1841, der fik jorden til at revne og skrænter til at falde. Det er jeg nødt til at følge lidt op på.

Jeg tror også, jeg mangler at konkludere på min Østerild-saga, der byggede på 20 postkort i og mellem en families medlemmer, som jeg via kirkebogen og korrespondancen og lokalhistorisk arkiv har kunnet rekonstruere lidt af og om.

Endelig har jeg forsømt min dejlige hjemegn Han Herred og min egen lille slægtsbog. Jeg har et par anmeldelser af Bucholtz-romaner på vej. Min ambition er at give alle disse gamle romaner et nyt ord med på vejen og for eftertiden.

Så afsluttende kan I med de bedste ønsker for 2015 se frem til mere rod på denne blog. Det stammer fra min oprydning i mine interesser og hobbies. Godt nytår 2015!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar