lørdag den 13. november 2021

Kommunevalg 2021


Stem personligt på Karsten Hjorth Larsen nr. 2 på liste V 

Jeg har brug for, at du stemmer personligt på mig på tirsdag til kommunevalget her i Struer Kommune. Jeg er nemlig så forfængelig, at jeg vil blive skuffet, hvis jeg ikke bliver valgt. Jeg stiller ikke op for at leve af det - og jeg har ikke brugt penge på en valgkampagne. Jeg stiller op af interesse - og jeg vil gøre en forskel, selv om jeg er en halvgammel mand, der ellers har nok at se til. Læs videre her, om hvad der får mig til at stille op til byrådet.

I stedet for at kritisere og brokke, har jeg holdt lav profil her i valgkampen. Jeg vil se fremad, og når jeg kritiserer nogen eller noget, skal det være konstruktivt, til fælles bedste. For at kunne kritisere med god samvittighed, når det gælder kommunalpolitik, har jeg valgt at stille op til byrådet. På den måde synes jeg, tingene hænger sammen - for mig er "kommunen" bestemt ikke et ondt apparat, som ikke makker ret - kommunen er os, der bor her, og det vi kan sammen.

Jeg tror på samarbejde og på, at vi ikke skal slås indbyrdes, men kæmpe for vores fællesskab. Vi får ikke noget forærende, vi må skabe resultaterne mellem os, og ud af det vi kan sammen.

Jeg har en mission om at gøre en forskel - navnlig ved at lægge arm med den grimme kurve, du ser neden for. Vi bliver nemlig færre indbyggere, og antallet af erhvervsaktive borgere dykker. Vores dejlige naturskønne og borgernære Kommune bliver alvorligt udfordret, hvis vi ikke lykkes med at knække kurven.

Befolkningsudviklingen i Struer Kommune. Kilde Danmarks Statistik

Helt grundlæggende tror jeg på fællesskabet, men også på friheden til at være forskellige. Jeg tror på den styrke, og det sammenhold, der kan opstå om en fælles opgave, hvis tingene gribes rigtigt an. Borgerne har hele 2 gange stemt for at være den her lille kommune, vi er. Det er udgangspunktet for vores fælles fremtid, men det er et udgangspunkt, der stiller meget store krav til os hver især. Også til dig, og det tror jeg godt, du ved. 

Du ved det jo godt; der er brug for ansvarlighed i Struer Kommune. Der er brug for realisme og skarpe prioriteringer, så vi lykkes med at løse de vigtigste problemer - først og fremmest.  Det er et grundlæggende problem for kommunen, hvis befolkningen svinder og skattegrundlaget bliver mindre og mindre. Det må vi konfrontere og gøre noget ved. Jeg tror på, vi kan.

Hvis man i stedet lover til højre og venstre, vil alle blive skuffede og frustrerede som tiden går, og problemerne bare vokser. Sådan har jeg desværre oplevet den sidste valgperiode og de løfter, der blev givet af flertallet ved sidste valg. Selvom meget er gået godt, er de store problemer forsømt. Se lige igen på kurven - kan den fortsætte på den måde? Hvad tror du, bliver konsekvensen, sådan realistisk set?

Vi er nødt til at rykke sammen i bussen. Alle kræfter, der kan og vil, skal hjælpe med, og gives plads til det. Vi er nødt til at have de bedste og mest tilfredse medarbejdere, for de skal altid yde 100 %, og måske mere, end kollegerne i andre og større kommuner, der ikke skal tænke på kritisk masse og optimering i alt. Vi er nødt til at have den dygtigste ledelse, og nødt til at lægge ansvar ud i selvstyrende enheder. På den måde skal alle hjælpe med at  tilrettelægge deres arbejde, så vi opnår størst mulig arbejdsglæde og produktivitet.

Alle borgere har ressourcer, men mange har brug for hjælp. De skal naturligvis hjælpes, men ikke kun af kommunen - vi har alle et ansvar for at få Struer Kommune til at blive Danmarksmester i trivsel. Vi er nødt til at have et foreningsliv, der er stærkt, og som kan løfte opgaver til fælles bedste. Alle de kedelige og bureaukratiske ting ved at drive en forening, skal kommunen hjælpe med at løse, så foreningerne kan gøre det, de i virkeligheden er der for.

Erhvervslivet og foreningerne skal bakkes op, og vi må forlange at kommunen gør sit for at skabe vækst og muligheder. Der skal være plads til erhvervslivet, og som jeg siger; kommunen skal være dets bedste ven. Borgerne skal møde velvilje i forhold til deres ønsker til deres liv, og de skal kunne bosætte sig, som de vil, og vises tillid i forhold til deres projekter. Tilflyttere skal opleve god service og gøres til en del af fællesskabet.

Vores blomstrende kulturliv skal  markedsføres langt mere ud over kommunens grænser, og vi skal ikke bare kalde os Lydens By, men vise alle, at vi udlever det, og de skal være vores velkomne gæster og nyde godt af det, vi kan - både ved de mange kulturelle begivenheder, men også som ferierende turister.

Jeg håber også, vi kan knytte vores unge tæt til os, selvom de flytter til studiebyerne. De er stadig en del af os, og vi er en del af dem, og de skal altid vide, at de har en hjemstavn. De skal vide at vi altid vil dem, og at de vil blive mødt med muligheder og åbne arme her, hjemme i Struer.

Det ligger mig meget på sinde, at vi får professionelle hjemstavnsambassadører i studiebyerne, og vi skal have nogle forbindelseslinjer under de unges studier til dem, så de fortæller alle på deres vej, at de er stolte struerboere i det fremmede, præcist så stolte struerboere, som os der bor her.

Kandidat nr. 2 på liste V
Karsten Hjorth Larsen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar