mandag den 21. maj 2012

Tømmerby Kirke og Wat Pho-templet

Fallos i Wat Pho-templet, Bangkok
Midt i det store buddistiske tempel i Wat Pho i Bangkok, var der en lille oase. Vores guide sagde, at her kunne man lægge blomster, hvis man ønskede sig et drengebarn. "Looks like a boy!", sagde jeg, men det blev hun meget flov ved at høre, så vi gik hurtigt videre.


Meget pudsigt, med denne fallos af hinduistisk tilsnit, når vi stod midt i alt det buddistiske i dette berømte tempel, hvor munke uddannes i (anstændig) massage. Men buddismen kom jo dog fra Indien. Guiden berettede om dette; Buddas hår er krøllet - thaiernes hår er glat!

Jeg kom til at tænke på dette billede fra 15. oktober i fjor, da jeg i weekenden var på en slags pilgrimsrejse til Tømmerby Kirke for at se en anden fallos. Begge disse frugtbarhedssymboler er så at sige fremmedlegemer i deres respektive nærmiljøer. Den hinduistiske fallos i Wat Pho; og den førkristne/hedenske frugtbarhedstro i våbenhuset i Tømmerby Kirke:

Fallos i våbenhuset i Tømmerby Kirke, Vester Han Herred

Ja, der er for mig ikke tvivl om symbolikken, selvom visse forfattere med deres pænere tankegang mener keltisk gravsten eller katolsk stadesten (til at holde et kors i rillen på toppen), men..arj (bare tanken føles helt forkert - jeg tror mændene ved, hvad jeg mener!).

Det fortælles, at stenen lå på kirkegården, før den blev sat op i våbenhuset. I hvert fald er det ikke dens originale placering. Den er væsentlig ældre, end våbenhuset - 3-400 år gætter jeg på. Jeg tror, stenen er fra ca. 1000-1100.

Det siges, at kvinder ved at klappe den   (og den ser faktisk helt blankslidt ud i toppen), øger deres frugtbarhed betydeligt den dag i dag.

Holder til katolsk processionskrucifiks - nej vel?
Tømmerby Kirke, Vester Han Herred
Nå, nok om disse fallos'er, der rager ud i universet fra hver sin side af jordkloden. Jeg kan ikke drage flere paralleller mellem dem; det skulle da lige være at de begge er rigtig store seværdigheder - også hver for sig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar