søndag den 7. marts 2010

4 heste på taget er bedre end...

Rundt omkring - og på - Hotel Royal i Holstebro står der en del bronzeskulpturer. De hedder "Tobaksarbejderens Drøm". Der er 36 ialt. De er udført i perioden 1993 - 2002 af 3 kunstnere, der kalder sig "Krukako". En russer, en ukrainer og danskeren Hans O. Krull.

Jeg ved ikke, hvilken slags tobak, tobaksarbejderen har røget. Vist ikke den normale tobak af typen Orlik, der laves på fabrikken et parhundrede meter herfra, og hvorfra der breder sig en sødlig duft af tobak og whisky, når vinden går i øst. I hvert fald er drømmen ret psykedelisk.

Krukako skulle være inspireret af Odinteatret, der jo er ret så mærkelige. Ellers var det et bestillingsarbejde. Hotelejeren ville have en arkade af skulpturer som på vinterpaladset i St. Petersborg. Det fik han så. Og lidt til. Hele området omkring hotellet og langs Storåen fra Færchtorvet til Musikteatret er præget af skulpturerne.

Skulpturerne er knap så berømte, som Giacomettis "Kvinde på Kærre" ved det gamle rådhus. Men det er efter min mening lidt en fejl. Der er mange detaljer og mindelser i skulpturerne fra antikken og frem. Der er religiøs symbolik fra forskellige religioner og forskellige nye fortolkninger af gamle temaer, der før har været udtrykt i skulpturer. Skulpturerne er blevet skupturer af skulpturer!

Hver morgen om foråret og efteråret, hvor Solen står lavt, og hvis den skinner, ser jeg Fugl Fønix i hullet i bygningerne ved Brotorvet/over Storåen, når jeg kommer på arbejde. Med Solen bagved, ser det da meget ud, som man ville forvente den ret seje fugl, der brændte sig i sin rede for at genopstå af asken.

På billedet har vi en noget bistert udseende Anubis, tror jeg det må være med hundehovedet. Jeg kender nu ikke så meget til de ægyptiske guder. Men da vi lige i torsdags så Tryllefløjten i Det Kongelige, kom jeg til at tænke på det her billede, jeg har haft liggende. I Tryllefløjten referes tit til de ægyptiske guder Isis og Osiris. Begge disse guder havde nære relationer til Anubis. Osiris var hans far - moren var gift med Seth og gemte derfor barnet i sivene ved Nilen (som Moses). Her blev Anubis fundet og opfostret af Isis. Han begravede sin far Osiris, da Seth dræbte ham.

Anubis fører de døde til dødsriget og er altså de dødes gud. Han deltog i vejning af de dødes hjerter på en særlig vægt for at se, om de havde levet deres liv godt nok og sådan, at dommen over dem kunne afsiges. Nå, oppe til højre på billedet fra Holstebro er der en stridsvogn med 4 heste. En stridsvogn med firspand på taget så vi også i København - på taget af Thovaldsens Museum.

Jeg kender ikke til detaljerne om stridsvognen på Thorvaldsens Museum. Men det gør andre måske? Jeg gætter nu på, at Thorvaldsen har inspireret til Krukakos stridsvogn i Holstebro eller kommer inspirationen fra Berlin? I Holstebros stridsvogn har vognhjulene form som vort nordiske soltegn og måske er det en reference stridsvognen oven på Brandenburger Tor, hvor vognstyreren bærer en standard med netop solkorset?

I givet fald en fin forskel - soltegnet som brugsgenstand (hjul) og på Tor'en som krigssymbol.

Men referencen kan vel også være til den gode gamle bronzealder solvogn fra vore forfædre?

Jeg synes i øvrigt det er en rigtig fin hjemmeside, de har på Thorvaldsens Museum:  http://www.thorvaldsensmuseum.dk/ .
Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Send en kommentar