tirsdag den 7. juni 2011

Rød Brandmand ("Forbajede dyrer 1")

Her i Kristi Himmelfarts ferien har vejret været fantastisk. Det er derfor stærkt utaknemmeligt i den forbindelse at brokke sig over mødet med dyr i naturen. Men det har jeg nu tænkt mig at gøre, mens jeg plejer mine insektbid fra myg og skovflåter (2 bid fra sidstnævnte har sendt mig på en 14 dages penicillinkur).

En nabo hjemme på Tranum Enge sagde en gang for snart 40 år siden til min far; "Der er så manne forbajede dyrer" - og det er jo på sin vis så rigtigt, som det er sagt. Jeg nævner i flæng 3 af slagsen; myg, skovflåt og den røde brandmand. Jeg kommer tilbage til de 2 førstnævnte, men vil først se lidt på den røde brandmand (Cyanea capillata).

Til vands, til lands og i luften skal vi og selvom vi skal være her alle sammen trods alt, så må de her 'forbajede dyrer' nu gerne lade mig i fred.

Her den 03. juni 2011 filmede jeg den her røde brandmand i Skive Fjord fra badebroen i Astrup Vig. Der var mange kolleger til den. Det undrede mig en del af finde dem her så tidligt på sommeren og så inde midt i Limfjorden. Måske er den bragt ind med ballastvand? 



Køn er den jo ikke, og rar bestemt heller ikke. Goplen lever af små fisk og rejer/krebs, som den bedøver med en gift. Den kan være i diameter op til 50 - 70 cm har jeg set selv i Jammerbugten. De kan sikkert blive meget større. Her kom de nu, som jeg husker det, kun sjældent og mærkeligt nok typisk efter længere tids varme og vindstille og i den absolutte sensommer. Sådan husker jeg det i hvert fald.

På undersiden sidder nogle lange fangarme- tentakler, som er forsynet med nældecellerne. Tentaklerne er 5 gange - måske mere - så lange som goplens diameter. Nældecellen rummer - foruden giften en lille pil med modhager, der ved kontakt skydes af og giver en meget ubehaglig oplevelse. Især for små fisk, for det er optakten til at blive spist. Badegæster må trods alt nøjes med at blive brændt. Døde brandmænd og stumper af fangarmene bliver ved med at kunne skyde og brænde i lang tid. Så hold afstand også til dem.

Får man brandmand på sig klæber det til. Så skal man passe på, når man fjerne stumperne, da flere pile kan blive skudt af. Det er vist bedst at skylle med havvand/saltvand og/eller skrabe fra med en skarp kniv (husk, den skal være under 7 cm, så man ikke ryger i fængsel!). Kontakten kan give hævelser og egentlig nældefeber og chokreaktioner i værste fald. Så må man til lægen.

Xylocain lindrer fint (også mod flåtbid og myggestik), men cola og vin skulle også hjælpe (altså udvortes!) og andre syrlige væsker bl.a. kold kaffe skulle være godt, jeg ved ikke hvorfor, men sådan er det... Det er også fint når brandmandsrester skal fjernes til at skylle med, men ikke ferskvand. I Jammerbugten kunne den røde brandmands fætter; den blå brandmand også træffes. Jeg synes dog kun, jeg har set den blå som død på stranden.

Pas på brandmanden derude. Men... 'de forbajede dyr' skal, som sagt, også være her.

Jeg vil nu tage min 1½ tablet penicillin (3 gange om dagen) og tænke på, hvor heldigt det var med 2 inficerede flåtbid på én gang - jeg har jo sparet en hel kur!

Men et 'forbajet dyr' er skovflåten nu også, og det skal den komme til at høre for meget snart på denne blog, så følg nu med her! Der kommer med andre ord en 'forbajede dyrer 2', og myggestik mangler jeg efter en forlænget weekend i det fri heller ikke, så der har vi 3'eren.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar