onsdag den 8. juni 2011

Skovflåt ("Forbajede dyrer 2")

Skovflåten (Ixodes ricinus) hører helt sikkert til i katagorien 'forbajede dyrer', som jeg fortalte om i sidste blogindlæg. Det er i hvert fald min mening. En ting er, at den lille vampyr sniger sig til en tår blod. Noget andet er, at dens bid generer mig som myggestik, som jeg reagerer allergisk på. Noget helt tredje er, at den er farlig ca. hver tredje gang ved at kunne overfører borrelia (Lyme's disease).


Som man måske kan se, har den her fætter, der blev taget på fersk gerning, inden den bed sig fast, 8 ben. Insekter har som bekendt 6 ben. Den kan derfor ikke være en tæge, som har 6 ben - og som altså er et insekt (tægen altså). Så flåten er ikke insekt, men må være i familie med edderkopperne - spindlerne - som har 8 ben.

Den lille blodsuger er faktisk en mide. Men forvirringen er komplet, da flåten i larvestadiet faktisk kun har 6 ben. Når den går ud af larvestadiet, får den som nymfe 8 ben. Jeg har således regnet mig frem til, at der er tale om en spindemide.

Den findes i områder, hvor der er fugtigt og som ikke tørres ud - i skove med andre ord. Der skal også være dyr, der kan levere blod. Her lurer de i toppen af græsser på en vært, som de kan hoppe på, og suge blod fra. Vil man undgå miden, skal man ikke færdes i fugtige skove, og bestemt ikke ad dyre-veksler og/eller, hvor der er højt græs.

Det var derfor ikke så underligt - når jeg nu groft tilsidesatte disse forholdsregler - at jeg kunne fjerne hele 5 flåter i løbet af weekenden. Det skal helst ske hurtigt, og før de for alvor kan nå at bide sig fast og suge og smitte!

Deres udsendte under angreb af en mide - den her var ufarlig - det er først når der bliver en rød ring med en diameter på 2-3 cm, man skal til lægen! Det er altid lidt spændende om man har trukket nitten - hver tredje er inficeret.


Men 2 af de 5 gav jeg enten for god tid, eller også fik jeg dem ikke fjernet forsigtigt og omhyggeligt nok. De var tilmed af den slemme slags, så nu nyder jeg en penicillinkur de næste 14 dage. Jeg har fjernet mange flåter i årenes løb, men det er første gang, der skal følges op med penicillin. Når biddet udvikler sig til at ligne mere end et myggestik, og der breder sig en rød og stadig voksende ring, så skal man ikke tøve med en tur til lægen.

Bliver det ikke behandlet, vokser rødmen, og der kommer muskel og ledsmerter. Det kan i værste fald udarte til hukommelsestab, nervelammelser, høretab og demens - Borreliosis eller Lyme's Disease. Det er bestemt ikke noget at spøge med, men...

Den slags handicaps kan man måske ikke undgå, selv uden at møde borrelia bakterien fra denne her mide, som jeg ikke er i tvivl om tilhører 'de forbajede dyrer'. Så man skal passe på, se efter og være hurtig til at få miden fjernet.

Miden afmonteret
3M Tangen (fås på apoteket - men irriterende, at de skriver Tægefjerner på etuiet, når det nu er en mide-fjerner) er absolut god til at få miden lirket fri trods midens insisterende og stærke vampyrbid.

Der findes en lignende af plast med en nylonløkke som forsigtigt kan strammes ned over dyret og det kan trækkes af - også meget god.

Meget vigtigt er det, at miden ikke gives lejlighed til ved tryk eller andet at kaste op, mens den er suget/bidt fast.

De gamle tricks med vaseline, olie, petroleum, glem dem venligst. Duer ikke! På samme måde skal man helt ned i huden med mekaniske instrumenter, så alt af miden kommer med uden, den knækker sig i såret.

Midetang fra 3M - bemærk at miden er jaget på flugt
Det var så til vands (den røde brandmand), til lands (skovflåten) og nu skal vi næste gang i luften med det 3. 'forbajede dyr' myggen. Og lur mig om ikke der er flere "forbajede dyrer", der skal have et fur ved lejlighed.
 Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Send en kommentar