fredag den 8. juni 2012

Gulspurv (Emberiza citrinella)

Her for et par uger siden traf jeg på ham her, syvsangeren. Der sad han stolt på sin sangpost i sin meget sommergule ham. Både udseende og lyden var i top, så alle hungulspurve må være bløde i knæene.


Om vinteren er hannerne mere brune, som hunnerne er det hele året, men alligevel et ret farvestrålende indslag ved fuglebrædtet.

Den synger en bestemt strofe, som en høj "dii"-lyd 6 gange fulgt af et syvende, men nu langt "diiii". Syv lyde i strofen; derfor kalder man ham også syvsanger. Han tæller til syv påstås det. Ham, jeg mødte, var ret standhaftig og veg kun nødig sin plads, da jeg kom helt tæt på. En modig og sej lille fyr.

Meningen med sangen må være, 'jeg er stor og stærk, og I andre hanner, I kan godt glemme det', og formentlig også 'jeg er stor og stærk, og I hunner skulle nok hellere se forbi og få kærligheden at føle'.

Reden er på jorden, godt skjult, Forhåbentlig i sikkerhed for alle kattene her i kvarteret. Jeg vil nødig undvære selskabet og syvsangen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar