søndag den 18. november 2012

Mosepors (Myrica gale) 2

Kvist af mosepors med "kogler" i snapselage

Forleden skrev jeg om mosepors - bjæskens konge. Der var også en recept på en bjæsk af friske topskud, som man må justere ind til en styrke, der passer en selv. Jeg skrev, at mosepors er god mod næsten alt, og det er nok også rigtigt. Men måske lidt for unuanceret, så den får lige et par ord mere med på vejen.


Billedet oven for er en gren, jeg simpelthen har stukket i en smal flaske med Klar Brøndum. Så har den stået et års tid. Snapsen er blevet flot gylden og flasken er meget dekorativ bare at have stående. Bjæsken kan sagtens drikkes, men jeg synes, der bliver en større bitterhed, når man kommer grene med.

Hvis man ser efter, sidder der nogle små ovale kogler på "stammen" - porsekogler kalder jeg dem, men det er egentligt rakler. De kan bruges på forskellig vis. Hvis de tørres og males skulle det du som snus - det har jeg dog ikke selv prøvet og jeg fralægger mig ansvaret, hvis nogen vil teste produktet.

De kan plukkes og kommes på snaps - og det bliver helt forrygende, men det tager pænt længe at plukke nok. En rigtig fin bjæsk får man, hvis man skærer nogle porseris om vinteren og sætter i en vase inde, hvor der er varmt. Man skal lægge et stykke bagepapir under og vente en 14 dages tid, så springer knopperne og smider en masse gult pollen, det hælder man simpelthen i Klar Brøndum og får en grumset brun bjæsk, som kan drikkes efter nogle får dage - filtreret vel at mærke. Den bliver eminent. Det er en rigtig nyttig buket, og så kan den plukkes på vinterskovturen!

Egenskaberne - ja et gammelt navn for busken er fluebusk - den skulle kunne holde fluerne væk - på samme måde skulle den hjælpe mod utøj og fnat. Den har været lagt i madrasser og senge i det hele taget, da tiderne var mere fattige, end tilfældet er nu.

Ellers mener man, at mosepors virker beroligende og smertestillende, ligesom den skulle være let bedøvende.

Porse-plukning omkring 1. juli
Endelig kan jeg tilføje, at porsen blev brugt som krydderi i øl, før humlen vandt den kamp. Man har fundet porserester i en spand af birkebark, hvor der var en alkoholisk/gæret drik brygget på hvedemalt - altså en øl - i egtvedpigens grav. Hun var fra bronzealderen og øl med porse har altså ca. 3000 år på bagen i Danmark. Nu er der vist kun Thisted Bryghus, der masseproducerer porseøl - og den er som sagt før god!
Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Send en kommentar