mandag den 9. marts 2015

Birkebjæsk 1

Knap 4cl essens af karameliseret birkesirup
For 3 år siden tappede jeg 1 liter birkesaft og kogte ind til en spiseskefuld sirup. Den blev lige karameliseret en smule, da jeg var lidt uopmærksom til slut. Jeg kom sirupen i 2 cl. 'Klar Brøndum', da jeg havde en teori om, at det kunne blive en god og utraditionel bjæsk (Link: Artikel om at lave birkesaft til sirup). De første par års smagsprøver var skuffende, men nu tør jeg godt sige at teorien holdt vand - eller rettere snaps!


Efter 2 år tyndede jeg 1 gang ( jeg skriver 1/2 på manilla-sedlen på flasken). Efter 3 år på lager, havde der udfældet sig en del grums, som jeg filtrerede væk. Farven er helt utrolig teak-rød:

Foto
Filtreret essens
Der er tale om en meget kraftig blanding - essens - og jeg har nu tyndet den en prøve til i alt 1:10 - se billedet nedenfor. Det gjorde farven, lysere og endnu rødere. Ret flot, hvis du spørger mig. Duften er lidt i retning af kraftig hindbær/solbær og med et strejf af det naturlige sødemiddel xylitol, der findes i birkesaften (I kender det fra tyggegummi).

Filtreret essens tyndet 10 gange (1/10)
Birkebjæsken er blevet vel modtaget ved 2 frokostborde, hvor bjæsken har været serveret. Selv er jeg ret stolt over resultatet, selvom det altså lod vente 3 år på sig. Smagen er en lille smule sød, men ikke kvalm, det må være sødemidlet xylitol, der gør det. Chokolade-agtig i starten, synes jeg. Dertil kommer en rund og blød smag, som mørk rom (Ron Zacapa, tænkte jeg faktisk, men knap så sød alligevel). Der er en 'lakridsrodseftersmag', der varer længe, med forfriskende bitterhed oven på den søde start.

Jeg gentager lige recepten her:
1 liter frisktappet birkesaft koges ind til ca. 1 spiseskefuld sirup. Hold øje og lad det ikke blive sort, højst mørkebrun. Siruppen sættes til 2 cl 'Klar Brøndum', og henstår i 3 år(!). I år 2 tyndede jeg 1 gang (1/2). Herefter i år 3 filtreres og tyndes efter smag. Jeg fandt, at fortynding af essensen i alt 10 gange (1/10) var passende. Måske kan den dog tåle lidt mere, uden at miste sin karakter.

Men de 2 cl. essens bliver altså i så fald til mindst 2 liter bjæsk! Hvis man nu okser rundt i det nye nordiske køkken og trænger til en opstrammer, så anbefaler jeg; birkebjæsk.

Læs mere om birkesaft og -bjæsk: Søg i feltet oppe til venstre efter "birkesaft" eller se i linket neden for:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar