onsdag den 29. april 2015

Birkebjæsk 2


For at lave en kop bjæsk til senere brug tillod jeg mig at tappe lidt birkesaft fra den store birk ved sommerhuset. Jeg lappede naturligvis hullet, så birken ikke led overlast. Her er et par billeder mere fra procesen:

Her i april stiger safterne. Hvis man vil redde sig lidt birkesaft til at drikke eller kokkerere af, så er det nu.

Jeg har lavet et plasticrør med en metalskruestuds (Ø10mm), som jeg har boret ind i en birk og ned igennem låget på en tom og rengjort sodavandsflaske. Så kommer der ikke skidt snavs og insekter i.

1 1/2 liter birkesaft bliver det til på et par timer. Det smager sødligt og føles meget blødt; der er nemlig ingen kalk i., og det har den søde smag fra xylitol. Jeg formoder, at en væske der kan få en birk til at springe ud, har så meget krudt i sig, at det er megasundt. Et alternativ til juice, når det er helt frisk. Det kan dog ikke tåle at stå på køl mere end maks 1 døgn, da det begynder at gære og blive uklart.

Jeg har tappet 3 liter, som jeg her koger ind til sirup, der virkelig smager meget sødt. Det tager lidt tid, at koge ned, men til gengæld dufter det, som om man bager rugbrød.


På falderebet lod jeg det karamelisere en anelse. 3 liter er blevet til et par spiseskefulde flydende karamel.


Så har jeg kommet godt 2 deciliter Klar Brøndum over. Det ligner en Tequila Sunrise; men allerede nu en uges tid senere er det hele blevet til en nydelig ensfarvet lysgul essens med lidt grumset bundfald.


For at kunne mikse en god bjæsk af essensen har jeg også lavet en, hvor jeg karameliserede ret voldsomt ned til næsten sort karamel (jeg ved godt, at jeg før har advaret mod det!). Det giver en hel mørkrød essens.


Med de 2 varianter pønser jeg på at komme ud i en snapse-cocktail ved at blande de 2 til en passende smag. Den skal ikke hedde noget smart engelsk, men simpelt hen vårbjæsk. Tænker, at den vil passe fint til en vores øl - og jeg regner med at, navnet ikke krænker deres varemærke!

Det er ikke nok bare at mixe de 2 essenser; der skal også tyndes op med klar - smagløs - snaps (jeg hører til de skinhellige, der blankt afviser, at bruge vodka; det er en historieløs facon! Jeg går i fædrenes spor).

Hvordan den nye, lyse, birkebjæsk skal fortyndes, ved jeg ikke. Men som det ses i linket neden for, er 3 års lagring af den mørkerøde essens og optynding 1:10 fundet særdeles velbehagelig. Den lyse har nok en lidt kortere horisont, da spritten bliver en del optyndet i forhold til "den røde"


Ingen kommentarer:

Send en kommentar