tirsdag den 30. oktober 2012

Hans Brygge 1885-1979 (2)

Selvportræt  af Hans Brygge 1929

Jeg skrev for en tid siden om Hans Brygge. Om hans naturalistiske, pragmatiske tilgang til oliemaleri og akvarel - uden særlige kunstneriske krydderier eller gebærder skulle motivet gengives, som han nu stod dér og så det. Tilsyneladende med den beskæring, som rammen og en god ståplads for ham og staffeliet tillod (ingen disrespekt - jeg synes tværtimod det giver en særlig kvalitet og dimension til værket). Jeg er tilfældigt stødt på dette maleri ca. 50x40 cm i olie med signaturen Hans Brygge 1929. Det må være kunstneren selv.


Hans Brygge, der var fra Korsør, fik sig et sommerhus ved Lemvig i 1924, og maleriet hænger på et lokalt spisested. Sidder han foran et hængende dannebrog? Det passer vel meget godt med hans søndagstøj med vest og slips. Han har virkeligt villet tage sig godt ud. Men hvordan ender et selvportræt af kunstner på en kro? Den gamle fortælling om den fattige kunstners betaling for daglig føde - eller pantsætning for kredit til samme?

7 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Jeg har flere malerier af Hans Brygge. Blandt andre et med hovedgaden i Lemvig som motiv og portrætter af familiemedlemmer. Måske det kunne være noget for Lemvig museum... venlig hilsen Marianne Sølve

    SvarSlet
  3. Hej Marianne er det muligt at se hvilke billeder du har af hans brygge? Hvis du kan sende til mail

    SvarSlet
  4. Hej Marianne er det muligt at se hvilke billeder du har af hans brygge? Hvis du kan sende til mail

    SvarSlet
  5. Ja, jeg kan godt tage billeder. Send gerne en mail : kusinebodil@gmail.com. Så kan vi kommunikere videre på mail. For jeg glemmer at kigge her

    SvarSlet
  6. Og nu står jeg som "unknown" , men det var altså mig - Marianne, der svarede. Er du fra museet - Michael Rasmussen ?

    SvarSlet
  7. Jeg ligger inde med 2 Hans Brygge billeder efter dødsbo. Kan se i tråden her der måske er interesse for hans billeder. Billederne har hængt i mit barndomshjem i +30 år.

    SvarSlet