tirsdag den 30. oktober 2012

Skaktavlskvader på Gøttrup kirke

Gøttrup Kirke
På en række kirker fra Nordvestjylland  og i et bånd ned over Salling mod Aarhus findes kvadersten, hvori der er indhugget ligesom et skakbrædt. De har forskellige størrelser/formater. Der er ingen, der har en åbenbar forklaring på deres betydning. På nordsiden af Gøttrup Kirke findes en - lidt oppe til højre for den tilmurede kvindedør - nu altså til højre for det vestre vindue i skibet.



Skaktavlkvader et par meter oppe ved til højre for vinduet
Senest har jeg læst om en forklaring om stenen på Svenstrup Kirke i Mariager. Det var en måde at få Den Onde til at glemme sit forehavende om at rive kirken ned ved at bruge Hans overmåde spillelidenskab. Alene synet af spillebrædtet var distraktion nok til at hindre hærværket - her kan man tale om en rigtig spilledjævel!

Der kendes omkring 60 fordelt på vist 45 kirker, så der er tale om en vis udbredelse, og der må være en sammenhæng mellem dem. Jeg vil ikke gå særligt ind på tydningen, da jeg før har skrevet en del gæt om det vedrørende Grinderslev Kirke i Breum. Der er også omtale af en skaktavlkvader på Clausholm Slot.

Men et stenmestersjaks spillelidenskab kan ikke forklare det; så mange kirker har de ikke kunnet nå i deres arbejdsliv. Der er tale om en symbolik, vi har tabt forståelsen for over de knap 1000 år siden kirkebyggerierne. Nu er der kun en gåde tilbage.

Jeg tror, det har været et varemærke - et brand - måske for en særlig trosretning, og jeg ser keltiske kors i mønstret, men det er bare et gæt.

Spillebrædt, varemærke eller...?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar