mandag den 14. oktober 2013

Fiskehejren (Ardea cinerea)

Fiskehejrer i trætoppe ved Kilen (jeg kunne ikke komme tættere på!)

Kig lige godt på det her billede. Ud over fætteren i midten er der 3 andre fiskehejrer i trætoppene her i den lille skov på bakken på den østlige brink af Kilen, hvor den slår sit første knæk ind mod sin bund i Kjærgaards Mølle - det er den del af Kilen, de lokale kalder "Overkilen". De høje slanke fugle trives ved Kilen, og jeg vil mene, der er ca. 15 ynglende par ovre på vestsiden ved Resenborg Plantage.

De er desværre ikke så "tolle", at man kan komme nær på. Så letter de med et bebrejdende hæst skrig, og med deres imponerende vingeslag på en 2 meters bredde. Fuglene er ca. 1 meter høje. Kommer man stille forbi en af de mange små vige mellem sivene ved Kilen, ser man ofte en fiskende hejre. De står stille og uhyre tålmodigt og venter på en lille fisk eller frø.

Her midt i oktober var der en halv snes hejrer at se. De nød, som jeg, den lave sol og den flotte udsigt over Kilen i lørdags den 12. oktober - de fra deres udsigtspunkt, jeg fra mit. De luftede også flyvefærdighederne af og til, mens jeg - fascineret over de store fugle- sad og så på natursceneriet på dette fantastiske sted. De er ikke ligefrem elegante flyvere, men derimod elegante fiskere. Ret utroligt, at de skal yngle oppe i træerne, og begå sig i trætoppene, de store fugle.

Efter fredningen er bestanden i vækst. En gang for længe siden fandt man deres kød for en særlig delikatesse og luksus, og senest har deres flotte, lange nakkefjer været eftertragtede til hattepynt. Mest af alt var man vel bekymret for, at deres fiskeri skulle tage noget fra os; som med ålekragen. Derfor blev de sjælne, men har altså nu fået et pænt stort come back.

Jeg synes, jeg har set hejre året rundt her ved Kilen, men mon ikke de fleste trods alt trækker syd på i Europa, når kulden begynder at bide?

Flyvende hejrer med krum hals og hæse skrig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar