lørdag den 6. september 2014

ICHTHYS (Døbefonten i Lerup Kirke - del 3)

Fisken på døbefonten i Lerup fra 1000-tallet i min "streg"
Grafitti minder det om. Men det er det nu ikke. Det er en fortælling, i symboler. Hugget lidt hastigt i granitten, som runer. Det vigtige er ikke udtrykket, men indtrykket; betydningen. Det er ikke for at se godt ud, men for at berette - altså en skrift med et alfabet uden bogstaver...det er dét, det er. Hieroglyffer!

Men se nu der! En sværdfisk, der krydser klinger med ... noget abstrakt, som der sidder en fugl på eller i?! Det abstrakte er så måske et træ, når der er fugle i det? Men så er det vel ikke en sværdfisk, kun en almindelig - ubevæbnet - fisk, der har et sugerør. Fisken suger vand nede ved træets rødder. Ja, det er dét, den gør! Men så igen; måske er stregen mellem fisken og trærødderne slet ikke en virkelig streg, men en imaginær én, som  tegneseriernes talebobler. De findes ikke, taleboblerne, men er nødvendige for at give mening og for, at vi kan forstå.  Det er altså ikke er sugerør, men en streg, der ... forbinder ... fortæller os om, at der er vand. Vand, der er helligt og betyder noget for fisken såvel som for træet... Vand, der får livets træ til at gro, og som har forbindelse til fisken, der symboliserer Jesus.


Symboler er ikke alle nye opfindelser fra tiden med en reklamebranche. De er så gamle, som det tænkende, kommunikerende menneske. Fiskesymbolet er gammelt; et par tusinde år gammelt, næsten. Men det er stadig i brug, og betyder det samme. Så moderne er det gamle symbol, at det findes i morgentrafikken i Holstebro; her på en Berlingo. En overhyppighed, har jeg konstateret, på anæmiske biler, hvis førere er indstillede på at give kejseren, hvad kejserens er i form at respekt for fartgrænser og deslige, frem for at få morgen trafikken til at glide, så forsinkede advokater kan nå frem til kontoret inden personalets mødetid (Arj; måske ikke fair! Men for pointens skyld).

Berlingo med fisk 2014
Fisken på bilen signalerer; Hej, jeg er kristen! Fisken er gammel. Den findes på døbefonten i Lerup fra 1000-tallet. Men den fandtes som symbol flere århundreder før døbefonten.Fra tiden med de første forfulgte kristne i Rom. Fisken symboliserer, som nævnt, Jesus. 

Jesu' følgere, disciplene, var fiskere - og deres opgave blev at være 'menneskefiskere'. Han gav dem også fiskelykke efter lang tids forgæves fiskeri.Vi husker også, at Jesus bespiste 4000 mennesker med blot én fisk. Jonas i hvalfisken spiller nok også ind. Men fisken blev for alvor taget i brug af Roms forfulgte kristne, når de skulle mødes i hemmelighed, for ikke at blive løveføde tilbage omkring år 300. Fisken viste dem sammen i katakomberne.

ἸΧΘΥΣ-logo til rubrik
i Kristeligt Dagblad
Ἰησοῦς Χριστός, Θεοῦ Υἱός, Σωτήρ (Iēsous Christos, Theou Huios, Sōtēr).

Disse fem græske ord (det var via græske oversættelser af Bibelen, at kristendommen bredte sig) betyder Jesus Kristus, Guds søn, Frelser.

Men det er også et akrostikon, det vil sige et vers med en dobbeltmening, eller måske endda flere meninger.
Første bogstav i de fem græske ord, sat sammen, danner ordet fisk på græsk; Ichthys. Så var der en magi i, at de 5 ord havde 27 bogstaver - eller præcist: 3x3x3 = 27. Det er jo tydeligvis et meget stærkt akrostikon.

"Jesus, helligt vand", siger fisken til os. Det er jo ikke helt ved siden af, på en døbefont. Det hellige vand er måske endda, det gamle kildevæld i Fosdalen, der har været helligt, før folk her på egnen kendte Jesus, før kilden med det hellige dåbsvand blev til Vor Frue Kilde (Jesu moders kilde). Egentlig logisk, at anse Jesus, for døbt i dette helligvand, moderens kilde, som viser til dåbens genfødsel.

Fisken nederst til højre på døbefonten
Læs også:
Del 1 Lerup Gamle Præstegaard
Del 2 Døbefonten i Lerup
Del 3 Ichthys
Del 4 Thorhildurs Kirke
Del 5 Dåbsduen
Del 6 Løven
Del 7 Tronhimmelen
Del 8 Yggdrasil og Livstræet
Del 9 Ruinen og den ny kirke
Del 10 Sheela na Gig

Ingen kommentarer:

Send en kommentar