tirsdag den 21. juni 2011

De Vilde Blomsters Dag

I søndags var det "De Vilde Blomsters Dag". Jeg tog med biolog Tina Pedersen fra Struer Kommune sammen med en snes andre fremmødte på blomstersafari fra Kjærgaards Mølle i bunden af Kilen her ved Struer. Det var en god disposition, som hosstående "trofæ" viser, og da Tina Pedersen var god til at fortælle, hvad vi så.

Som I kan se, fandt vi blandt andet Gøgeurt. Om det er purpurgøgeurt eller majgøgeurt er der tvivl om. De findes i forskellige farvenuancer og de blander sig vist indbyrdes. Jeg tror nu det sidste ud fra farven, altså majgøgeurten, men det rækker min ekspertise nok ikke til at afgøre. Jeg synes bare, den er flot, og at det var rart at finde så relativt mange (+50 blomstrende) her ved Kilen, hvor jeg bor, blot et par kilometer væk i fugleflugt.

Og apropos fugle: Gøgeurtens græske navn orchis betyder testikler grundet rodens form. I folkeviddet eller -medicinen har man ment, at roden kunne bruges som afrodisium - elskovsmiddel. Gøgens ankomst og kukken falder sammen med orkidéernes blomstring, og gøgen har ifølge min etymologiske ordbog spillet samme rolle som gøgeurten i forhold til "folkeerotikken", som det ret neutralt udtrykkes. Blomsten har så fået fuglens navn fordi begge - blomsten og fuglen - symboliserede og blev forbundet med det samme.

Gøgeurternes symbiose med en "svampemakker" ved roden er speciel og fascinerende, og dens evne til at gro under jorden i flere sæsoner, hvor samarbejdet med svampemakkeren måske ikke gør det umagen værd at stikke hovedet op over overfladen til blomstring, er endnu mere fascinerende. Men den er først og fremmest flot - også i detaljen i dens blomsterblade, og deres mønstre.

Men turen i søndags, der var ganske gratis, bød på mødet med mange flere botaniske vidundere. Karamelgræs (gulaks), mosepors (den står og trækker nu til en - bitter - bjæsk), vibefedt, blodrod, kragefod, skovsyre, skjalder og mange flere.

Tak til Tina for god, pædagogisk ledelse - og tak for karamelbjæsken, som jeg forstod, Kommunen havde bevilget. Pænt af den i disse nedskæringstider. Det var også et pænt træk af Kommunen at arrangere turen.

Se flere billeder fra turen på mit webalbum (link)

Jeg har tidligere i bloggen vist en eng på Thyholm med masser af maj-gøgeurt (link).
Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Send en kommentar